『DESIGN IT! magazine』 グランドデザイン
篠原 稔和(DESIGN IT! 主宰)
「IT をデザインする」。この理解を深めるために、『DESIGN IT! magazine』では新しいアプローチを試みています。
それは、「5つの視点」「6つのテーマ」「メディアとしての挑戦」です。
5つの視点
記事の構成として、下記の5つの視点を用意しました。
- Feature:事象や出来事のストーリー展開
- EYES:先駆者やリーダーたちの言葉や視点
- Showcase:企業や組織の成功例や実践例
- Navigation:実践者や研究者たちの考え方やメソッド
- Review+Communication:各種情報の評価や交流
これらの視点からみた各記事が、「ITをデザインする」ための興味の動機付けや、理解を深めるための道筋となることを目指しています。
6つのテーマによる問題設定
本誌では、互いに関連し融合し合う下記の6つのテーマを設定しています。
-
ストラテジー:
企業や組織が内外の要因を正確に捉え、市場の中で競争力をもち、イノベーションを起こし続けて差別化し、永続的に成長していくための戦略を構築します。
-
デザインマネジメント:
デザインによるイノベーション、組織のあり方、プロセス、分析方法などを通じ、デザインの考え方や諸活動をビジネスの中核として、デザインを戦略の中に位置づけます。
-
ユーザビリティ:
システムの利用品質を向上させるために、ユーザーの行動に着目し、反復的なテストと修正、そしてそれらを包含したデザインプロセス(UCD: ユーザー中心設計)に取り組みます。
-
インタラクション:
人とコンピュータのダイナミックな対話を円滑にし、刺激的な体験とするために、創造性と工学技術を組み合わせて、迅速で正確な情報提示やユーザーの利便性を生み出します。
-
情報アーキテクチャ:
情報提供者と情報利用者双方の目的と利便性を分析して、最適な情報を提示するために、情報の組織化・ラベリング・ナビゲーション・検索を捉えて構造を組み上げます。
-
コンテンツマネジメント:
コンテンツを重要な資産と位置づけて最大限に活用するために、コンテンツの収集・管理・発信の3つのプロセスをトータルに捉え、一連のライフサイクルの中で情報を管理します。
メディアとしての挑戦
本誌をWebサイトや書籍、カンファレンスなどと連動させることで、それぞれのメディアの良さを合わせた情報の価値を生み出していきます。雑誌の裏側を知るWebサイト、雑誌の情報を捉えなおす書籍、雑誌の情報を今に捉えるカンファレンス。単なるひとつの雑誌といった枠組みを超えて、各種メディアの良さを取り入れながら、これまでになかった雑誌の位置づけや価値を探っていきます。
そして、「ITをデザインする」ことの表現に対して、紙媒体としての手法であるテキストや図版やイラスト、レイアウトやカラー、そして各ページや雑誌全体のカタチを通じて、知識や情報を得ることの楽しさやうれしさを追求し、一人でも多くの方々がこの分野を知るキッカケとなることを望んでいます。
"DESIGN IT! magazine" Grand Design
Toshikazu Shinohara (DESIGN IT! Chairman)
To better understand "designing IT", our magazine attempts a new approach. They are the "5 Perspectives", "6 Main Themes", and "Challenge as a Media Source."
5 Perspectives
Our articles are written from the following 5 perspectives.
- Feature: story development on events and incidents.
- EYES: words and perspectives of pioneers and leaders.
- Showcase: success stories and implementation examples in corporate and organization groups
- Navigation: methods and theories of researchers and practitioners.
- Review+Communication: exchange and analysis of information.
With articles written from these perspectives, we aim to raise interest and foster better understanding of "designing IT."
6 Main Themes
We have selected 6 related and overlapping themes to guide our writing.
-
Strategy:
We build strategies for corporate and organization groups to grow through persistant innovation and to differentiate oneself from its competititors by accurately capturing internal and external factors.
-
Design Management:
We include design in our business strategy. Through design oriented innovations, organizational forms, processes and evaluation methods, we place its philosophies and related activities at the core of business in design centered strategy.
-
Usability:
In order to increase usage quality of a system, we pursue User-Centered Design (UCD) which include design process that focuses on user actions, repetitive tests and corrections.
-
Interaction:
By integrating imagination and engineering technologies, we enable a dynamic interaction between people and computers to become more efficient and stimulating. This allows for rapid and accurate information presentation and better usability.
-
Information Architecture:
To optimize the presentation of information, the purpose and usability preferences for both information providers and users should be analyzed. Furthermore, the structure, labelling, navigation, and search, should be considered to develop information structure.
-
Content Management:
Content is a valuable asset, and it must be managed for its value to be used to its fullest extent. We consider the three process, content collection, management and distribution as a part of a larger process in an inclusive cycle of content management.
We have prepared an icon for each theme as shown in the concept diagram(fig.1). These icons are located on each page to make clear to the readers which theme an article relates to(fig.2). The icons serve as a guidepost in building knowledge and ideas of "designing IT", and by communicating and exchanging information with practitioners and researchers all over the world, we hope to make this magazine useful for business and society.
Challenge as a Media Source
By interlocking this magazine with websites, books and conferences, we will create a new value of information that has the appreciated qualities of each medium. The website will provide behind the scene information of the magazine, books will provide deeper insights of the magazine, and finally, the conference will deliver present and up-to-date information. We hope to make this magazine more than just a magazine, by observing the good qualities of different kinds of media, to create a new type of magazine.
In expressing "designing IT", we make full use of texts, illustrations, figures, colors, and layout methods unique to printed medium, and through these pages, we hope the readers will find joy and happiness in learnig and gaining knowledge. We sincerely hope to introduce the field of "designing IT" to as many people as possible through all our activities.